26.11.2015.
Što je dopušteno bogovima, nije volovima

originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar

Momci -na -brod ---otvaranje -MUZA
"Momci na brod" - otvaranje MUZA

U posljednjih desetak godina rijetko me više što može iznenaditi u našoj kulturi, posebice u kazalištu.

Prošli tjedan donio je iznenađenje koje nadmašuje svaku imaginaciju!

Na stranicama Skupštine Grada Zagreba objavljen je Dnevni red sjednice koja će se održati 1. prosinca 2015.

Zastadoh na Točki 16.                                                                                                                                                                                                                                                         

Prijedlog zaključka o sklapanju ugovora o osnivanju Centra za kulturu Histrionski dom.

Čitam ponovno.

Od naslova do svih priloženih dokumenata.

Ukratko: Glumačka družina Histrion i Grad Zagreb sklapaju ugovor o osnivanju centra za kulturu.

Uporište su našli u Zakonu o ustanovama, a pritom se prave da Zakon o upravljanju javnim ustanovama u kulturi – ne postoji.

Premda će ovaj centar za kulturu nesporno biti baš ustanova u kulturi.

Kojom treba upravljati.

Po mogućnosti, prema zakonu.

Što je u ovoj državi uistinu teško.

Ponavljam:

Zlatko Vitez, Bandićev savjetnik za kulturu, i njegov šef Milan Bandić, odlučili su zajedničkim snagama osnovati još jedan centar za kulturu u Gradu Zagrebu.

Trebam li reći da Grad ne zna ni što bi s postojećima, ali, eto, idu na osnivanje novog!

 

Što se zapravo događa?

Kakva se igra to igra?

U čiju korist?

U korist građana Grada Zagreba sigurno ne.

 

Idemo dalje.

Svaka strana u osnivanje ovog čudovišta od centra za kulturu ulaže 10 tisuća kuna, a onda Grad godišnje za upravljanje ustanove daje sitnicu od milijun i 200 tisuća.

I to već u 2016. godini.

Osobita je zanimljivost da i Grad Zagreb i GD Histrion odgovaraju solidarno i neograničeno za obveze Histrionskog doma.

Cijeli Grad s jedne strane i Zlatek s druge.

Dobro je, mirni smo.

Aaaaaaa!

Ne znam koja mi strana ulijeva više povjerenja!

Novi centar za kulturu financira se iz proračuna Grada Zagreba i sredstvima GD Histrion!

Mrak!

Grad daje milijun i 200 tisuća godišnje.

A što daju Histrioni?

Ne piše.

Osim ovih 10 tisuća, nema za njih u ugovoru nikakvih obveza.

A također nije jasno – koju će ulogu GD Histrion imati u tom centru?

Čudna mi čuda.

Možda GD Histrion daje samo – Zlateka?

I to je dovoljno.

Člankom 35. Zakona o ustanovama definirano je da ustanovom upravlja upravno vijeće.

I Zakon o upravljanju javnim ustanovama u kulturi ima istu uredbu.

I to u članku 1.!

Dakle, ustanovom u kulturi (osim kazalištima) upravlja upravno vijeće.

A voditelj ustanove je – ravnatelj.

O, da, ravnatelj može upravljati ustanovom u kulturi, ali samo ako ona ima do pet zaposlenika.

Možda će to biti Histrionski dom?

U svakom slučaju, u vremenu u kojem je u Gradu Zagrebu na snazi zabrana zapošljavanja u ustanovama u kulturi, osniva se novi centar u koji će se morati zaposliti novi djelatnici!

Eh, što je dopušteno bogovima, nije volovima.

Ali kao da je briga Bandića i Viteza što piše u ova dva zakona!

Što je briga Viteza i Bandića za volove!

 

Bogovi iz naše priče uzeli su iz Zakona o ustanovama samo jedan dio koji im se baš sviđa i koji se uklapa u njihovu sliku poštovanja zakonskih odredaba, a sve ostale članke su – zanemarili. Zažmirili.

Grad Zagreb unosi u ovu simbiozu/centar prostor od 1322 kvadratna metra.

A GD Histrion? Kubikažu?

?

Što će se sada događati s Histrionima?

S kim će oni potpisati ugovor o korištenju prostora?

S privremenim ravnateljem Vitezom?

Očito je Vitez dobro naučio znanje od Matka Raguža, koji je, kao ravnatelj Centra za kulturu August Cesarec, davao u najam prostor centra istomu Matku Ragužu, ravnatelju Teatra Exit.

Za 1 kunu godišnje!

I tako 12 godina.

Odličan posao!

 

Grad je dosad Vitezu davao u najam prostor u Ilici 90.  

(Obje su lijepe adrese u Ilici.)

Pod kojim uvjetima, ne zna se.

Kao da će sada ono što će se događati u javnoj ustanovi biti – javno!

Ma dajte najte!

Zanimljivost je da će ravnatelja birati jedan predstavnik Grada Zagreba kao jednog od osnivača, jedan predstavnik GD Histrion i jedan predstavnik novog Centra za kulturu. Hm, koliko će uopće zaposlenika imati taj centar za kulturu?

Koja vrsta zaposlenika?

Tehnika?

Administracija?

Nikakvog elaborata o cijeloj ovoj priči nema ni u naznakama.

Ugovorom je predviđeno da je Zlatek privremeni ravnatelj, dakle, on će bez sumnje biti jedan od članova komisije za izbor ravnatelja.

A tko će biti ispred novog Centra za kulturu?

Očito će se prije izbora ravnatelja provoditi nova zapošljavanja kako bi se ravnatelj uopće mogao izabrati!

Ajme meni, kakva kaša!

Prvo će se zapošljavati «raja» da bi mogao zaposliti ravnatelj.

Ili je već sve dogovoreno?

Ma niiije…

 

Osobita je glupost u ovom ugovoru da se predviđa da novi ravnatelj treba imati visoku stručnu spremu.

«Visoke stručne spreme» nema već desetak godina.

Ne postoji.

Ali kao da je to briga Viteza i Bandića.

A da biste postali ravnateljem prostora od 1322 kvadrata dovoljno vam je da imate tri godine radnog iskustva (ne radnoga staža, nego baš iskustva)!

Hahaha!

Čudo neviđeno!

Grad Zagreb je tijekom prošloga desetljeća izgradio tri nove dvorane: Plesni centar, koji je dao na upravljanje HIPP-u (udruzi), Gorgonu, izgrađenu u sklopu MSU-a (koja nema zaseban menadžment, pa funkcionira kako već funkcionira, bolje reći – ne funkcionira) te Histrionski dom.

Za Zlateka.

Plesni centar i Histrionski dom zajedno su stajali porezne obveznike otprilike 70 milijuna kuna.

Ako mislite da je ikada itko napravio evaluaciju iskoristivosti tih prostora i učinkovitosti upravljanja – varate se.

Gradi se infrastruktura, a upravljanje – nula bodova.

Na današnji dan Grad Zagreb ima registriranih 112 kazališta od čega ih je 10 javnih ustanova, a ostali su privatnici. Njih točno stotinu nema prostor za djelovanje, ali Gradu nije palo na pamet da se Histrionski dom preregistrira u kazališnu kuću i da zaista bude na usluzi neovisnoj sceni.

Uopće, činjenica da se nije napravila javna rasprava o tome kako bi se tako važan i skup infrastrukturni objekt mogao najbolje iskoristiti, nego se išlo na registraciju još jednog centra za kulturu, pokazuje da je Grad Zagreb izgubljen slučaj.

Planiranje, osobito ono strateško, upravljanje, promišljanje kulturne politike, jačanje neovisne scene, ništa od toga ne spada u prioritete kulture Grada Zagreba.

Osobni interes – iznad svega.

 

U Beču sam, u Akzent theateru, čekam da počne zadnja izvedba Zajčeve operete Momci na brod u režiji Snježane Banović koju je Mala scena radila u suradnji s Muzičkom akademijom u Zagrebu i radujem se još jednoj izvedbi pedesetak mladih ljudi koji na sceni svaki put ostavljaju svoje srce i dušu.

A sutra ću misliti o povratku u ovu našu sebičnu i jadnu žabokrečinu.

U kojoj mladi ljudi, u čijoj ću umjetnosti večeras uživati, nemaju šanse.

01 Dopis predlagatelja

03 Obrazloženje

 

04 Prilog - Ugovor

Odluka

 

Danas na programu