03.12.2012.
Vitomira Lončar i «Tvoja košulja plava»…
Preživjela je mama i s mojim ocem dolaske policije na naša vrata krajem šesdesetih i početkom sedamdesetih godina prošloga stoljeća i to joj je iskustvo zauvijek urezano u pamćenje. S mamom sam sve to, kao dijete, i sâma prošla, a dolazak «milicajaca» na vrata našeg stana kraj Kvatrića trajno je obilježio moje djetinjstvo i mladost. Ponavlja mama već cijeli tjedan, sva zdvojna, da nije mislila da će to ikada više doživjeti… E, mama, mama, ne znaš ti koga si odgojila!

originalno objavljeno na blog.vecernji.hr

"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar


Kažu da je osnovna karakteristika današnjeg čovjeka - dosada. Premda su različiti sadržaji sve dostupniji, ima ih sve više i više, dosada je sve prisutnija. To je paradoks današnjice s kojim nam se valja nositi.

Ali, kao i u mnogim drugim stvarima - ne uklapam se u trendove. Ponekad, priznajem, poželim da mi bude, onako, malo, samo malo dosadno. No, i dalje su to samo puste želje.

Dakle, u nedjelju sam pisala o tome kako je policija prošle srijede razbila dosadu čovjeka koji piše o nepravilnostima na riječkoj kulturnoj sceni, Zvonimira Peranića. Pozvonili su «plavci» u večernjim satima na Zvonimirova vrata da mu osobno uruče poziv na obavijesni razgovor na kojem je pak proveo prošli četvrtak.
Kad sam vidjela tu vijest, pomislila sam da bi se meni moglo dogoditi nešto slično.
Ne, nisam u međuvremenu postala vidovitom, počela se baviti tarotom i gledanjem u grah, nego sam sve dublje upućena u (ne)funkcioniranje naše države. Pa me ništa ne može iznenaditi.
I tako, u ponedjeljak, 26. studenoga u večernjim satima, «košulja plava» došla je i na moja vrata. Točnije, na vrata moje mame tražeći Vitomiru Lončar. Nije baš da se neizmjerno obradujete kad vam policija traži dijete, bez obzira na to što je dijete već odavno odraslo. Ali, kažu «plavci», nisu znali gdje da me nađu, pa eto… Ako mene pitate, znaju oni sve što mi piše i u mobitelu, a kako ne bi znali moj broj telefona, pa da me najjeftinije i najjednostavnije pozovu na prijateljski razgovor.
Pozvonilo mi, dakle, mami na vrata, a od onda joj strpljivo objašnjavam da se i dalje bavim kazalištem, pisanjem i nastavom, a ne kaznenim djelima.
Preživjela je mama i s mojim ocem dolaske policije na naša vrata krajem šesdesetih i početkom sedamdesetih godina prošloga stoljeća i to joj je iskustvo zauvijek urezano u pamćenje. S mamom sam sve to, kao dijete, i sâma prošla, a dolazak «milicajaca» na vrata našeg stana kraj Kvatrića trajno je obilježio moje djetinjstvo i mladost.
Ponavlja mama već cijeli tjedan, sva zdvojna, da nije mislila da će to ikada više doživjeti
E, mama, mama, ne znaš ti koga si odgojila!
Podigla si, mama, osobu osumnjičenu za kazneno djelo iz Kaznenog zakona Članak 129. Stavak 2.
A u tom stavku piše…
Tko drugome ozbiljno prijeti da će njega ili njemu blisku osobu usmrtiti, teško tjelesno ozlijediti, oteti ili oduzeti slobodu ili joj nanijeti zlo podmetanjem požara, eksplozijom, ionizirajućim zračenjem ili drugim opasnim sredstvom ili joj uništiti društveni položaj ili materijalni opstanak, kaznit će se novčanom kaznom ili kaznom zatvora do jedne godine.
Da se u ovom članku KZ-a nisam prepoznala, objasnila sam inspektoru u Ministarstvu unutarnjih poslova, a nakon ugodnog druženja s privedenim azilantima s kojima sam čekala u predvorju. Pitao me inspektor poznajem li izvjesnog Zvonka Makovića koji sumnja da sam baš ja osoba koja se bavi radnjama iz Članka 129. Stavak 2. Kaznenog zakona.
Što se još događalo u MUP-u, neću vam reći.
Znate onu našu poslovicu. Zaklela se zemlja raju da se sve tajne saznaju.
Pa ćemo svi, kad za to dođe vrijeme, sve saznati.
Strpljenja, strpljenja…
Eh, ako nečega imam napretek, to je strpljenje.
A da mi se razbije i svaka pomisao na dosadu iz uvoda današnjeg posta, pobrinuo se prošloga tjedna i Ured za obrazovanje, kulturu i sport. Tamo sam istoga dana nakon posjeta MUP-u nosila dodatnu dokumentaciju (uključujući i račun za tri para bokserica koje nosi Dražen Čuček u predstavi «Ovca za cijeli život» u iznosu od 133,50 kuna) kojom dokazujem da nisam «nenamjenski trošila sredstva», kako je ponovno izrečeno na sjednici gradske Skupštine. Fonograma pitanja zastupnika Horvata još nema na internetskim stranicama pa vam ga ne mogu polinkati, ali Gradonačelnik je u izravnom prijenosu odgovorio da će moj slučaj - dodatno istražiti. Zastupnik Horvat, koji je postavio rečeno pitanje, za razliku od zastupnika Hrena na prošloj sjednici Skupštine, nije dobio opomenu nego će, valjda, dobiti i orden za hrabrost što je ponovno otvorio slučaj Vitomire Lončar i Male scene.
Već vam je valjda jasno da je bivši premijer Ivo Sanader mala beba u usporedbi s onim što rade Vitomira Lončar i kazalište Mala scena.
Trebam li vam reći da na Skupštini i dalje NITKO nije postavio pitanje GDJE JE NESTALO 11 MILIJUNA KUNA NEOVISNE SCENE za 2012. godinu, što je proglašeno SKANDALOM GODINE na Teatru.hr ?
Pitam se hoće li se i kada ijedan zastupnik u gradskoj Skupštini ohrabriti i postaviti pitanje tih 11 milijuna kuna?
O odgovoru na ovo pitanje - i ne sanjam.
Kao da vam sad Sanader, ničim izazvan, otkrije gdje su milijuni, satovi, slike…
A možda bi Kontrolni ured Grada Zagreba mogao doći do odgovora? I trebao?
Da, uputit ću im sutra upit. I čim stigne odgovor - objavit ću ga u Slamci.

A kad smo već kod 11 milijuna nestalih kuna za neovisnu scenu nastavljam s pričom - s neovisne scene.
Privatno kazalište Planet art osnivača Marka Torjanca raspisalo je prije desetak dana audiciju za glumce/glumice za projekte koje namjerava raditi u 2013. godini.
O audicijama i nedostatku istih u našem kazališnom sustavu pisala sam već u nekoliko navrata pa se neću ponavljati.
Mogu samo ustvrditi da se glede audicija sustav nije pomaknuo ni za milimetar. Audicije su kod nas još uvijek čudo, rijetka praksa i nešto što javni sektor uglavnom ne prepoznaje kao mogućnost pri odabiru glumaca.
Logično.
Naš sustav pretpostavlja angažiranje umjetnika na ugovore prema TRAJANJU, a ne prema POTREBAMA repertoara.
Sukladno tome - audicije su nepotrebne.
No, što je s drugom stranom? Što je s umjetnicima koji traže svoje mjesto na hrvatskom kazališnom tržištu?
Jesu li i njima audicije nepotrebna i nepoželjna praksa?
Prema rezultatima audicije Planet arta odgovor na pitanje možete dati sami.
Na audiciju se prijavilo preko stotinu umjetnika, a pristupilo joj je njih 97.
Devedeset i sedam.
Audicija je trajala punih 14 sati i zbog nevjerojatnog zanimanja za ovakav oblik odabira glumaca, održat će se i drugi krug.
Na audiciju su došli umjetnici iz cijele zemlje, pa i iz inozemstva. Premda je pri donošenju Zakona o kazalištima iz 2006. godine glavni argument ZA zadržavanje postojećeg sustava u kojem su audicije nepotrebne bio da se neće valjda umjetnici morati seliti zbog posla, svi zainteresirani koji su pristupili audiciji Planet arta, a mjesto boravka im je u nekom drugom gradu, jednoglasno su izjavili da su se zbog posla spremni preseliti.
I putovati.
Gdje treba i koliko treba.
Važno je DOBITI POSAO.
O tome da je atmosfera u predvorju gdje su kandidati uvježbavali dijelove dobivenih tekstova bila kreativna, da je vladalo neopisivo uzbuđenje te pozitivno iščekivanje, ne moram ni govoriti.
S jedne strane imamo sustav koji svakodnevno pokazuje svoju organizacijsku i programsku nemoć, a s druge strane mnoštvo (mladih) umjetnika koji naprosto ŽELE RADITI.
Može li se itko više praviti da ne vidi ovu nevjerojatnu prazninu u hrvatskom kazalištu?
Valjda i to može. Ma sve može!
Vidjet ćemo uskoro, jer novi Zakon o kazalištima samo što nije pokucao na naša vrata.

P. S. U Splitu je (navodno) od jučer intendant HNK-a Tonči Bilić. Vijest o imenovanju nigdje nismo vidjeli ni čuli. Ali smo zato jučer pročitali o čudnovatim zgodama i nezgodama Bilićeva (budućeg?) ravnatelja Opere Ivice Čikeša.
Široj javnosti nije poznata činjenica da je sve do početka 20. stoljeća hrvatsko kazalište spadalo pod ingerenciju Ministarstva policije. Ne kulture.
Kako se stvari razvijaju, na najboljem smo putu da nam se kazalište vrati u - staro okrilje. Pod policiju.
Kad je uzbuđenja sve manje na pozornici, neka ga bude barem oko nje!
Samo da nam nije dosadno.

 

Danas na programu