07.07.2015.
Majko moja, majko moja!

originalno objavljeno na blog.vecernji.hr
"Slamku spasa" piše Vitomira Lončar

crveni-karton
Crveni karton?

Početkom svibnja pisala sam o sjednici Skupštine na kojoj je zastupnica Margareta Mađerić pitala gradonačelnika Bandića o nalazu Državne revizije za kazalište Komedija.

Gradonačelnik Zagreba Milan Bandić odgovorio je, ako se sjećate: «Je li tu Pavlović pogriješio - ja sam spreman reći da jest i tu već ima 50 posto žuti karton. Ako Pavlović nije dobro napravio, zahvalit će se na svojoj dužnosti.»

Citiram Bandića koji je najavio da će na idućoj sjednici izvijestiti zastupnike o stanju u Komediji. Što je još Bandić rekao na toj sjednici, pročitate sami. Zanimljivo je. Jaaaako!

Bandić Margareti Mađerić

 

Kad se odgovor Margareti Mađerić pojavio na stranicama Skupštine iz njega niste mogli saznati baš ništa o tome što su Uredi za kontrolu i kulturu zaključili nakon kontrolice Komedije. Dobili ste doslovno Klasu i Urudžbeni broj izvještaja. I rečenicu da će se provesti mjere koje proizlaze iz izvještaja. Ni slova o sadržaju izvještaja, a bome ni vrsti mjera. Čitajte.

Margareta Mađerić-Komedija

Ali, kao što već znate, ne predajem se lako. Pak sam šefu Ureda za kontrolu Mirku Heraku poslala upit za dopisom pod navedenom Klasom i Urudžbenim brojem. Premda Zakon o pravu na pristup informacijama kaže da tijelo javne uprave mora dati na uvid dokument (ako ga ima), Herak mi ga nije posalo. Uputio me da za izvještaj pitam Milana Bandića.

Rečeno - učinjeno.

Poslala sam upit.

I u zakonskom roku stigao je odgovor koji svakako pročitajte.

Služba za odnose s javnošću u Gradu radi k'o urica!

Herak Bandiću 0

 

Herak Bandiću 1

 

Herak Bandiću 2

 

Herak Bandiću 3

 

Herak Bandiću 4

 

Herak Bandiću 5

 

Herak Bandiću 6

 

Herak Bandiću 7

 

Za one kojima se ne da čitati, evo ukratko:

Državna revizija o pitanju Komedije imala je pravo.

1. Komedija je zaista isplaćivala stimulacije i naknade za korekciju koeficijenata i naknade za nagrađivanje, premda kontinuirano posluje s gubitkom. To znači da ne postupa pažnjom dobrog gospodara.

2. Komedija je u 2014. godini isplatila samo 57 % autorskih honorara koji su morali biti isplaćeni.

3. Trošak reprezentacije Komedije povećao se za razdoblje 2012. - 2014. čak 100 % (sto posto!).

4. Sklopljeno je tijekom 2014. godine osam (8) ugovora o autorskom djelu s djelatnicima koji su u redovnom radnom odnosu, a što je u suprotnosti sa zakonom. Također je utvrđeno da kazalište Komedija ima samo djelomično uspostavljenu evidenciju ugovora.

Važno je naglasiti da je iz nalaza jasno da je u ožujku 2014. u Komediji Kontrolni ured utvrdio slične nepravilnosti za 2012. i 2013. godinu i napisao da se u Komediji ne postupa pažnjom dobroga gospodara, ali to nikog nije uznemirilo. Dapače, Komedijin gubitak povećao se s 2.979.237,00 kuna od 31. prosinca 2012. na čak 5.048.687,00 kuna!

Više od 2 (dva) milijuna (!) kuna.

Pogledate li postotak od samo 57 % isplaćenih a odrađenih autorskih ugovora, otvara se i pitanje da je Komedija oštetila Državni proračun jer nije uplatila pripadajuće poreze na odrađene ugovore. Dakle, nisu zakinuti samo umjetnici koji su radili i za svoj rad nisu bili plaćeni, nego ni država nije dobila svojih (otprilike) 26 % sredstava. Na milijun kuna to je oko 260 tisuća. Pa vi vidite.

I sada?

Sve je jasno.

Na potezu je, kako je obećao, Milan Bandić.

Koji karton?

Žuti?

Ili ipak crveni?

Čekam.

Sjednica Skupštine održat će se 16. srpnja. Na Dnevnom redu (još uvijek) nema Komedije. Ako se i ne pojavi, nadam se da će Margareta Mađerić ustrajati u traženju da se učini ono što je obećano.

Tko će postupati pažnjom dobrog gospodara?

I tako sam u razgledavanju Dnevnog reda Skupštine naišla na godišnji izvještaj o radu kulture u Zagrebu.

Za 2014. godinu.

Iskreno, očekivala sam da će, u skladu s izglasanom Strategijom, izvještaj biti transparentan u svim segmentima, da ćemo saznati baš sve brojčice i za javni i za privatni sektor, izvedbe, broj gledatelja, što je planirano, a što izvršeno.

I  za koliko novca.

Programskih i onih drugih.

(Kazališta počinju na stranici broj 56)

Grad 2014 izvještaj

 

I tak, sve ono što bi trebalo biti sastavnim dijelom izvještaja. A što smo svi mi s neovisne scene dužni isporučiti Gradu na kraju godine.

Možda dogodine? Nema veze. Jer i iz ovoga što je objavljeno jasno je da su rezultati u javnom sektoru u većini kazališta - poražavajući.

ZKM, takozvano najuspješnije kazalište koje je tijekom prošle godine još uvijek vodila Dubravka Vrgoč, uspio je s preko stotinu zaposlenika i uz oko dvadeset pet milijuna kuna, sveukupno na svoje programe privući samo 34 tisuće gledatelja! Jesu li u navedeni broj uključene i produkcije dramskih, plesnih i ostalih studija, a također i gostovanja, ne zna se.

Kazališta javna 2014

 

Moguće da jesu.

Može li mi tko objasniti koji su kriteriji kvantitativne uspješnosti ovoga kazališta?

Čekam odgovor.

Iz izvještaja je jasno ono o čemu sam već pisala, da Teatar Exit u 2014. nije imao ni jednu premijeru. Ali nigdje ne piše koje su sankcije za takav odnos prema javnim sredstvima.

Ah, da, Mala scena imala je sedam (7), a ne pet (5) premijera.

Što se događa s kazalištem Dubrava, koje je postalo gradskim kazalištem, a zapravo prema izvještajima i nije?

Jesu li oni gradski?

Ili nisu?

Kakvi su?

Čiji su?

Jesu li - uopće?

U plesnoj umjetnosti nisam ekspert, ali zato donosim tekst Ivana Kralja koji je objavljen na stranici Kupus.net.

Eh, otkako su se pojavile on line Bilance, otvorilo se cijelo nepregledno područje «zanimljivih» poslovanja. Za sada analize donose samo neovisni izvori.

Kada će se njima početi baviti javna uprava?

Nadam se, uskoro.

A do onda - čekam.

P. S. Rasporedi za rujan u zagrebačkim javnim kazalištima još uvijek su - nepoznanica. Zagrebačko kazalište lutaka, Gavella, Zagrebačko kazalište mladih, kazalište Kerempuh, pa čak i Hrvatsko narodno kazalište - nemaju otvorenu ni jednu jedinu izvedbu za rujan. Trešnja ima postavljene četiri (4) izvedbe, Žar ptica (koja će na Skupštini dobiti novog ravnatelja, glumca Dragu Utješanovića, koji se jedini i prijavio na javni natječaj), ima za kolovoz i rujan postavljeno sveukupno pet (5) termina, a Komedija je «odlikaš» jer najavljuje čak nekoliko izvedaba mjuzikla «Mamma Mia!» i za listopad! (Čestitke kolegama na izvedbi ovog mjuzikla!)

Jasno je da ja čekam odgovore na svoja pitanja, ali što javna gradska kazalište čekaju sa svojim programima?

Halo?

Kad će buđenje?

Majko moja, majko moja! (Iliti, mamma mia, mamma mia!)

P. P. S. S. Gledala sam na Dnevniku Nove TV prilog o proslavi rođendana jednoga slavonskog poduzetnika koja je održana u HNK-u u Osijeku. Čovjek je unajmio javno kazalište da bi predsjedniku Vlade (koji je stigao helikopterom!), njegovim ministrima i svojim prijateljima prikazao predstavu (!) i ispričao priču o Sebi, svome teškom životu i poslovnom uspjehu. Nazvao ju je - bajkom! Ljudi, sanjam li ja? Nacionalno kazalište koje nekom poduzetniku radi predstavu o njegovu životu, a na koju helikopterom stiže premijer s ministrima - pa to ni Tuđman nije napravio u HNK-u za proslavu svog rođendana! Možete li zamisliti da bi National Theatre u Londonu po narudžbi napravio predstavu o vlasniku Harrodsa? Jer je ovaj investirao novac i otvorio radna mjesta? Pa hoće li već jednom netko reći dosta?

Majko moja, majko moja... 

 

Danas na programu