Neodoljivo zabavno
Brzim transformacijama, tek naznačenim, a kristalno jasnim
međuodnosima, desecima uspjelih gegova, posvemašnjom uvjerljivošću
svakoga dramskog lika - glumci su uzdignuli naoko jednostavnu priču
o Debeloj na paradigmatsku razinu.
»…to više uopće nije moje tijelo, ako je ikada i bilo, čak manje
nego u vrijeme kad ga je mnoštvo zabrana ograničavalo i kad je
suveren nad njim imao pravo života i smrti.(…)«, zaključuje u
hrvatskome izdanju siječanjskoga »Le Monde diplomatiquea« François
Cusset u članku Upravljati svojim tijelom. Biopolitika mršavosti
(biopolitika = politika života!); represija farmaceutskih divova;
manija za sociotipovima kategoriziranima prema načelu raznovrsnih
stilova života; neoliberalna logika novinskih naslova tipa Manje
kilograma = više seksa u tzv. ženskim magazinima, gdje vas do
polovice uvjeravaju u jedino vrijedno utopijsko tijelo koje vlada
svim reklamama, a od polovice objavljuju kulinarske recepte - sav
taj strahoviti javni pritisak na doslovce najprivatnije vlasništvo
koje imamo nije ništa drugo nego obično pranje mozga, koji u
centrifugi naprosto mora istisnuti i posljednju kap ideje o tome da
je tijelo zapravo hram duše, i treba biti poštovano i njegovano u
tom jedinstvenom skladu. Snažni zaokret takve centrifugalne sile u
centripetalnu - snažni zaokret prema unutarnjem, prema punjenju
duše sadržajem iskustva, sazrijevanja i kriterija - temeljno je
pitanje kazališnoga komada Debela, najnovije premijere u Kazalištu
Mala scena. Tinejdžerski hit Debela - keks, čips i ljubavna bol,
monološko dnevničko ispovjedni roman Silvije Šesto Stipaničić,
prije sedam godina nagrađen Ivanom Brlić Mažuranić na natječaju
Školske knjige, u međuvremenu je uvršten i na popis Časne liste
IBBY-a, našavši se u društvu najljepših svjetskih knjiga za djecu i
mlade. Bucmasta Lada (15) ispovijeda svoje hrvanje s kilogramima,
prištićima, lažnim prijateljstvima, nesretnom zaljubljenošću,
majčinim patronatom, preljubima odraslih, naglim promjenama svojih
raspoloženja i stajališta. Ukratko, istodobno se bori s divljanjem
hormona i izvanjskim pritiscima međuljudskih odnosa, da bi u tom
labirintu odrastanja pronašla sebe (i dečka).
Tebi u inat!
Dramatizacija ovoga romana, režija i izbor glazbe Snježane Banović
uspostavlja gustu mrežu na više jednako važnih i artikulirano
isprepletenih planova. Dramaturgija predstave Debela podjednako je
položena na zaplet priče Silvije Šesto Stipaničić, potom na
evergrine riječkoga elektropop dueta Denis i Denis iz sredine
osamdesetih, s kojima sjajno komunicira apsolutno moderna
koreografija Zage Živković, kao i kostim Dženise Pecotić, koji
unutar svoje dramaturške funkcije istodobno provjerava najmanje tri
činjenice: fiksaciju na omiljene traperice (na omiljenu nepostojeću
sebe); komunikacijske točke seksepila osamdesetih s današnjim
imperativima, a uz to - komentira činjenicu o nestanku
samopouzdanja pri izboru vlastite odjeće, gdje se makeover kao
kakva nesavladivo teška odgovornost prebacuje u stručne ruke raznih
kvazistilista. Izvanjsku strukturu te redateljske mreže sačinjene
od sociološkoga propitivanja pop-kulture do tankoćutnih psiholoških
nijansi koje su obojile odrastanja svih naraštaja bez obzira na
trenutačnu modu, iznimno uvježbani četveročlani glumački ansambl,
predvođen maestralnom Anom Begić u naslovnoj ulozi Debele Lade,
igra u pravom tempu. Brzim transformacijama, tek naznačenim, a
kristalno jasnim međuodnosima, desecima uspjelih gegova,
posvemašnjom uvjerljivošću svakoga dramskog lika - Iva Mihalić,
Luka Juričić, Igor Kovač i Ana Begić uzdignuli su naoko jednostavnu
priču o Debeloj na paradigmatsku razinu. Uostalom, svi argumenti,
počev od onih iz »Le Monde diplomatiquea« pa do gotovo himničnoga
početka predstave Debela s metapopularnom metaforičkom pjesmom
Kolačići (Pojest ću sve kolačiće… gdje su kolačići zapravo dečki),
bili bi uzaludni, da cijela ta priča iz Male scene nije tako
neodoljivo zabavna.
Dubravka Lampalov